Veel gestelde vragen
Als u vragen heeft, kunt u in de rubrieken hieronder kijken of uw vraag beantwoord wordt. Klik op het plusje voor een vraag om de toelichting te bekijken. Mocht u een andere vraag hebben, neem dan vrijblijvend contact met ons op.
E-Learning
In plaats van het volgen van dure cursussen of opleidingen kan een platform gecreëerd worden, dat overal en op elk gewenst moment beschikbaar is. Dat kan bijvoorbeeld door de werkwijze in softwarepakketten op te nemen en te voorzien van een voice-over, teksten, pijlen, ondertiteling, effecten en andere, handige functies. De gebruikers krijgen dan een exacte weergave te zien van hetgeen ze in de praktijk kunnen/mogen doen, inclusief uitleg over de achtergronden.
Cursisten hebben de vrijheid om de instructies/lessen te volgen wanneer ze er tijd voor hebben en zijn niet afhankelijk van een locatie of docent. Op deze manier kan veel tijd en daarmee geld bespaard worden. Wijzigingen in het lesmateriaal kunnen bovendien snel verwerkt worden om de actualiteit te garanderen. E-Learning projecten kunnen zowel in de vorm van video als interactief aangeboden worden.
Zodra er sprake is van de terugkerende noodzaak om mensen op te leiden of informatie te verstrekken, loont het al snel de moeite om over te stappen op E-Learning. Het kan ingezet worden voor personeel, klanten of partijen die kennis willen delen. Bekijk de demo’s op de website voor concrete voorbeelden.
Elk project is geschikt om op het Internet of Intranet weergegeven te worden. In feite is het vergelijkbaar met het openen van een Internetpagina. Met één verwijzing/klik open je een project, dat uitgerust is met een menu en knoppen om door de inhoud te navigeren. Het wordt automatisch geladen in de standaard browser van het apparaat. Dat zou bijvoorbeeld Internet Explorer of Google Chrome kunnen zijn.
Behalve op de traditionele apparaten (desktop en laptop) leent het zich ook voor tablets en smartphones. Op “gewone” systemen wordt vaak gebruik gemaakt van Flash, maar op mobiele apparaten gaat het automatisch over op HTML5. Op een mobiele telefoon wordt waarschijnlijk eenmaal gevraagd iets te downloaden en dat is alles. De server of een stand-alone apparaat waarop een (interactief) project geplaatst wordt, zal in ieder gaval Flash of HTML5 moeten ondersteunen.
Bij de definitie van de hiervoor genoemde projecten gaan we uit van interactiviteit. Daardoor kunnen gebruikers zelf invloed uitoefenen op hetgeen ze willen zien of is het o.a. mogelijk multiple choice vragen te laten beantwoorden. Als dit niet noodzakelijk is, kan er ook een video gecreëerd worden, die vervolgens op YouTube, Vimeo of een ander platform gezet kan worden.
In algemene zin is het antwoord “Ja”. Als een project zonder interactiviteit opgeleverd wordt, is dat een bewuste keuze van de opdrachtgever. In dat geval zal het geproduceerd worden als videobestand (MP4, AVI e.d.).
De meerwaarde van E-Learning zit hem echter voorzal in de mogelijkheid om gebruikers keuzes te laten maken. Zo kunnen ze bepaalde onderdelen nogmaals bekijken (via menu) of krijgen ze alleen de informatie te zien, die past bij de keuzes die ze gemaakt hebben.
Het systeem waarop een interactief project geplaatst wordt, moet wel Flash/HTML5 ondersteunen. Zonder één van deze twee gaat de interactie verloren.
Dat gebeurt doorgaans in overleg met de opdrachtgever. Als het om grote hoeveelheden informatie gaat, kan het handig zijn om het over meerdere projecten te verdelen. Dat maakt een project/cursus overzichtelijker, waardoor het toegankelijker is voor de gebruikers.
Het is ook mogelijk om projecten stapsgewijs uit te breiden. Dat zou kunnen betekenen, dat een project begint met het eerste deel en later uitgebouwd wordt met andere delen. Als het op een server gehost wordt, kan het project in zijn geheel vervangen worden door de uitgebreide versie. Daardoor is het eenvoudig en tijdvriendelijk in onderhoud. Aanvullingen op of wijzigingen in een project kunnen op dezelfde, snelle manier verwerkt worden.
Tijdens de inventarisatie van hetgeen gemaakt moet worden, zal ook gekeken worden naar de meest voor de hand liggende structuur van een project. Alles in goed overleg.
(Sketch)animaties
Het verhaal in een animatie wordt verteld door beelden. Vaak heeft het een grappig karakter, waardoor de aandacht van de kijker vastgehouden wordt. En dat heeft weer als voordeel, dat de attentiewaarde van en de waardering voor een animatie hoger ligt dan die van een videoboodschap. Met andere woorden: de kijkers onthouden het beter.
Een voorbeeld van een animatie, waarin tevens sketchelementen verwerkt zijn, kunt u bekijken door hier te klikken.
Het belangrijkste kenmerk van een goede animatie is misschien wel, dat het niet uitmaakt welke taal je spreekt om de boodschap te begrijpen. De beelden vertellen het verhaal en de manier waarop dat gedaan wordt, bepaalt hoe de kijker daar op reageert.
Animaties zijn o.a. inzetbaar voor de uitleg van procedures (hoe ga je te werk?) en voorlichting (bijv. veilig omgaan met informatie). Het is bekend, dat het vooral tot de verbeelding spreekt bij een jongere doelgroep.
Op de achtergrond van een sketchanimatie kan een foto of video weergegeven worden, waardoor het effect nog indrukwekkender wordt. Uit onderzoek is gebleken, dat het toevoegen van sketch de attentiewaarde met 65% verhoogt. Daardoor kan het een bruikbaar hulpmiddel zijn om een verhaal te vertellen. Ook als het selectief verwerkt wordt in een animatie.
Een voorbeeld van een sketchanimatie kunt u bekijken door hier te klikken.
Bovendien is aangetoond dat de boodschap in animaties langer blijft hangen en hoger gewaardeerd wordt dan een “traditionele” video. Hoewel de percentages van meerwaarde variëren tussen de 65 en 85 procent, is dat een substantieel verschil.
Houd er rekening mee, dat het laten maken van uniek animatiemateriaal een kostbare aangelegenheid kan zijn. Daar staat tegenover, dat je beschikt over iets dat niemand anders heeft en dat kan een reden zijn om er gebruik van te maken.
Een jonge doelgroep zal eerder afhaken dan een oudere doelgroep. En een oudere doelgroep zal waarschijnlijk meer behoefte hebben aan een rustiger tempo ten opzichte van jongeren. Het onderwerp speelt een belangrijke rol en daarom gaan we vooraf in overleg met de opdrachtgever.
Als de inzet van extra elementen (bijv. voice-over of 3D simulatie) gewenst is, zal per element beoordeeld worden wat daarvan de meerkosten zijn. Na inventarisatie van de wensen en ideeën van de (potentiële) opdrachtgever kunnen wij een offerte uitbrengen, zodat vooraf bekend is wat een animatie gaat kosten.
Videopresentaties
- Een bedrijfs- of organisatieprofiel op Internet plaatsen
- Promotie van producten of diensten
- Hogere ranking in Google
- Presentatiemateriaal tijdens beurzen of evenementen
- Uitleg van procedures of werkwijze
En zo zijn er nog een aantal te noemen. Wilt u weten waarom video onmisbaar wordt, klik dan hier.
Afgezien van de vindbaarheid van uw website is het ook een prima instrument om op te vallen. Een vloeiende presentatie kan het verschil maken tussen het wel of niet binnenhalen van een grote opdracht.
Videopresentaties kunnen verzameld worden in een menu (met meerdere video’s), dat volledig afgestemd is op uw huisstijl of dat van de klant. Via een koppeling tussen laptop en beamer is het mogelijk om verschillende aspecten van een project of voorstel te tonen aan een groep mensen.
Als ondernemer wil je bij voorkeur de indruk wekken, dat de video’s op je eigen website draaien. Dat kost echter geld (bandbreedte), terwijl er alternatieven bestaan om de connectie met YouTube te camoufleren. In veel CMS-en, zoals WordPress of Joomla, zijn tools beschikbaar, die alleen de video op YouTube tonen zonder de rest van de YouTube pagina. Daardoor lijkt het alsof een video deel uitmaakt van je eigen website.
Welke aanpak ook gekozen wordt, het is van groot belang om verwijzingen te hebben vanaf een website naar video’s. Het beïnvloedt de ranking en is tevens een methode om mensen te verleiden je website te bezoeken. Een voorbeeld van een video, die aan dit criterium voldoet, kunt u bekijken op deze website.
In principe kunnen alle soorten media met elkaar gecombineerd worden. Voor het visuele deel zijn dat video, foto’s en afbeeldingen. Voor het audio deel kunnen dat muziek, geluidseffecten en een voice-over zijn. En verder is het mogelijk om tekst toe te voegen in allerlei soorten. Daarbij kan gedacht worden aan ondertiteling, toelichtingen op de beelden of zelfs tekst die over het scherm rolt zoals bij de aftiteling van een film.
Wat in een videopresentatie gebruikt wordt, hangt af van het doel en de wensen van de opdrachtgever. Wij kunnen u daarin adviseren als er geen uitgewerkt scenario aan ten grondslag ligt.
Als u daar prijs op stelt, kunnen zij de gewenste opnames maken, gebaseerd op een offerte voor hun werkzaamheden. U kunt er ook voor kiezen om opnames te (laten) maken door mensen uit uw eigen netwerk.
In het voortraject kunnen we bespreken welke opnames gemaakt moeten worden en staat het u vrij om een keuze te maken, die past bij uw doelstelling/budget.
Vaak is de geluidskwaliteit van doorslaggevende betekenis. Als het live opgenomen geluid vervangen kan worden door muziek of later ingesproken tekst, ligt de drempel een stuk lager. Mocht u een objectief oordeel willen hebben over uw eigen opnames, dan kunnen wij het materiaal voor u screenen.
Snel gemonteerde beelden vragen bijvoorbeeld om muziek met een hoger tempo, terwijl een presentatie die betrekking heeft op een rustig onderwerp, beter tot zijn recht komt met klassieke of sfeervolle muziek. Mocht u twijfelen over de juiste muziekkeuze, dan denken we graag met u mee als u daar prijs op stelt.
Wat ook een rol kan spelen, zijn de muziekrechten. Als u gebruik maakt van muziek van bekende artiesten, bestaat de kans dat YouTube (of een ander platform) dat weigert. Een tweede consequentie kan zijn, dat er reclame vertoond wordt tijdens het afspelen van de video. Het gaat dan vaak om een inzetje, dat weggeklikt kan worden door de kijker.
We beschikken over een ruime sortering aan rechtenvrije muziek. Deze nummers kunnen ingezet worden als u zich daarin kunt vinden. Daarmee bent u gevrijwaard van claims of andere beperkingen, die officiële nummers op kunnen leveren.
Mocht u voorkeur hebben voor een specifiek formaat, dan kunnen wij het MP4-bestand waarschijnlijk voor u converteren naar het door uw gewenste formaat. Als daar behoefte aan bestaat, zal dat vooraf besproken dienen te worden.
Ook de opmaak van de DVD/Blu-Ray en de bijbehorende box kunnen wij voor u verzorgen. Op deze manier kan een unieke, volledig op maat gemaakte DVD of Blu-Ray geproduceerd worden.
Het creëren van een dergelijk kanaal is gratis. Mocht u zelf niet over een platform op Internet beschikken, dan kunnen wij het voor u op YouTube plaatsen.
Of een video geschikt is voor plaatsing hangt ook af van de inhoud. Sommige platforms hanteren strikte regels voor muziek- en auteursrechten. Als daar aan voldaan kan worden, zijn er verder weinig beperkingen.
Foto- en videomateriaal
- TIF/TIFF (Tagged Image File)
- PNG (Portable Network Graphics)
- GIF (Graphics Interchange Format)
- PSD (PhotoShop Data)
- BMP (Bitmap)
Andere formaten kunnen eventueel geconverteerd worden. Als dit aan de orde is, neem dan contact met ons op voor overleg.
Er is geen bovengrens voor de resolutie, maar het heeft geen toegevoegde waarde als de resolutie van de foto’s hoger is dan 10 MegaPixel.
Met behulp van onze software kunnen foto’s toegevoegd worden aan video’s (bijv. als inzetjes), maar het is ook mogelijk om afwisselend videomateriaal en foto’s te gebruiken. De foto’s kunnen in dat geval voorzien worden van creatieve effecten, die zorgen voor een vloeiend geheel met de videobeelden. En natuurlijk kunnen muziek, geluidseffecten of een voice-over daar deel van uitmaken.
Bent u niet in staat om het op deze manier aan te leveren, dan kunnen wij de relevante delen uit een groot videobestand filteren. Dat zal uiteraard in overleg met de opdrachtgever gebeuren.
Ten aanzien van de fysieke aanlevering van de bestanden verwijzen wij u naar het antwoord op de vraag “Hoe kan ik mijn digitale materiaal het best aanleveren?”. U kunt deze vraag en het antwoord terugvinden in de rubriek Algemeen.
Vaak is de geluidskwaliteit van doorslaggevende betekenis. Als het live opgenomen geluid vervangen kan worden door muziek of later ingesproken tekst, ligt de drempel een stuk lager. Mocht u een objectief oordeel willen hebben over uw eigen opnames, dan kunnen wij het materiaal voor u screenen.
Muziek en Audio
We beschikken over een behoorlijk assortiment aan rechtenvrije muziek, die zonder extra kosten gebruikt kan worden. Mocht u twijfelen over de juiste muziekkeuze, dan denken we graag met u mee als u daar prijs op stelt.
Heeft u de audiobestanden op CD/DVD staan of kunt u deze op een CD of DVD branden, dan kunt u deze per post versturen naar Creative Intuition (zie Contact). Andere informatiedragers die we kunnen verwerken, zijn o.a. USB-sticks en SDHC-kaarten. Neem bij twijfel contact met ons op.
Als u gebruik maakt van muziek van bekende artiesten, bestaat de kans dat YouTube (of een ander platform) dat weigert. De meest waarschijnlijke consequentie is, dat er reclame vertoond wordt tijdens het afspelen van de video. Het gaat dan vaak om een inzetje, dat weggeklikt kan worden door de kijker. Mocht deze situatie van toepassing zijn, dan zijn er geen kosten aan verbonden.
De kosten voor het gebruik van auteursrechtelijk beschermde muziek is gerelateerd aan het podium (bijv. Internet of DVD) en de oplage en/of frequentie van gebruik. Op de site van Buma-Stemra kunt u daarover aanvullende informatie vinden.
Algemeen
Heeft u foto’s, video of audiobestanden op CD/DVD/Blu-Ray staan of kunt u deze op één van deze drie branden, dan kunt u deze per post versturen naar Creative Intuition (zie Contact). Andere informatiedragers die we kunnen verwerken, zijn o.a. SDHC-kaarten , Compact Flash kaarten en USB-sticks. Neem bij twijfel contact met ons op.
U kunt uw foto’s, video- of audiobestanden echter uploaden via de site van WeTransfer.com. Het gebruik van deze service is gratis en de verwerkingsmethode eenvoudig. Op de site geeft u aan wie de ontvanger van de digitale bestanden is door middel van het invullen van een e-mailadres. Dit e-mailadres moet zijn: info@creative-intuition.nl Vervolgens kunt u de te versturen bestanden selecteren vanaf uw computer of een andere informatiedrager (bijvoorbeeld DVD). Heeft u alle bestanden geselecteerd, dan kunt u een bericht meesturen. U kunt daarin verwijzen naar de met ons gemaakte afspraken.
Staat alles klaar, dan kunt u opdracht geven de digitale bestanden te uploaden. Op uw scherm kunt u de voortgang volgen. De tijd die nodig is om het proces af te ronden, hangt samen met de snelheid van uw internet verbinding en de totale omvang van de bestanden. Houd er rekening mee dat u maximaal 2 GB kunt versturen!Nadat het uploadproces voltooid is, ontvangen wij een bericht per e-mail. Hierin staat uw toelichting aangevuld met een link die verwijst naar de door u ge-uploade bestanden. Wij kunnen deze vervolgens downloaden en er mee aan de slag gaan. Als extra service ontvangt u van WeTransfer.com een bevestiging per e-mail dat de bestanden door ons gedownload zijn.
Mocht u het toe te sturen materiaal te gevoelig vinden om via een derde te verzenden, dan adviseren wij u om het via de post te doen. We hebben tot dusver slechts goede ervaringen, maar u bent uiteindelijk degene die de keuze maakt.
Creative Intuition B.V.
Oscar Romerolaan 2
1945 EM Beverwijk
Heeft u vragen, die u graag beantwoord wilt hebben, neem dan contact op per e-mail of telefoon.
E-mail: jnfo@creative-intuition.nl
Telefoon: 0251-254152